Versnellingsplan bouw kerncentrales

De oorlog in Oekraïne benadrukt op pijnlijke wijze het belang van een onafhankelijke energievoorziening. Nederland moet haar afhankelijkheid van Rusland, maar ook van andere onvrije landen, zo snel mogelijk afbouwen.

De VVD vindt daarom dat we versneld onze nationale energievoorziening moeten uitbreiden en dat we de energietransitie daarom moeten versnellen. Op deze manier worden we minder afhankelijk van andere landen én verduurzamen we de energievoorziening.

Er wordt in hoog tempo gewerkt aan de bouw van windparken op de Noordzee en het installeren van zonnepanelen op daken. Tegelijkertijd moeten we ook inzetten op kernenergie. Kernenergie zorgt ervoor dat we elektriciteit kunnen opwekken als het onvoldoende waait of als de zon niet schijnt.

Daarom hebben we in het coalitieakkoord besloten dat we twee nieuwe grote kerncentrales gaan bouwen. Kernenergie stoot geen CO2 uit, is een constante en betaalbare energiebron, en neemt weinig ruimte in beslag. Wat ons betreft, gaat dat nog niet snel genoeg.

Daarom schreef Silvio Erkens een versnellingsplan met concrete stappen die het ministerie nú kan zetten. Er moet bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in onderzoek op het gebied van nucleaire technologie en er moet zo snel mogelijk een locatie worden gekozen. Het hele versnellingsplan is te lezen in de bijlage.