Expertsessie Cybersecurity

Als voorbereiding op het AO Cybersecurity waarin oa het Cybersecuritybeeld NL 2017 en de Nederlandse Cybersecurity Agenda (NCSA) besproken zullen worden en aandacht besteed wordt aan het Wannacry-debat, Kaspersky en Cybercrime, vraagt Tweede Kamerlid Arno Rutte de Thematisch Netwerken EZ & Innovatie en Justitie & Veiligheid om input. Wij hopen je op 13 juni te zien om die input aan hem te geven.

Op woensdag 13 juni 2018 houden we een expertsessie over Cybersecurity. De bijeenkomst begint uiterlijk om 19:30 uur en duurt waarschijnlijk tot 21:30 uur.
Ivm de beveiliging van de Tweede Kamer, vragen we je om je om 19:00 uur aan te melden bij de ingang aan Lange Poten 4, Tweede Kamer, Den Haag.

We nodigen voor deze bijeenkomst geen inleiders uit. Het is daarmee een discussie met Tweede Kamerlid Arno Rutte die geleid zal worden door Ruud Verkuijlen, voorzitter Thematisch Netwerk J&V, en Karin Thomas, voorzitter Thematisch Netwerk EZ & Innovatie. Op dit moment staat op 28 juni een Algemeen Overleg (AO) gepland over dit onderwerp (mogelijk vervalt het AO en komt er een plenair debat), zie: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen .

Arno Rutte heeft specifiek om deze bijeenkomst gevraagd als voorbereiding op dat AO/ debat, en heeft m.b.t. de onderwerpen genoemd in het AO (Cybersecuritybeeld, Wannacry, Kaspersky, Cybercrime en de NCSA) de volgende vragen aan ons:

1. Hoe staan we ervoor?
  2. Welke concrete verbeteringen zijn wenselijk?
  3. Welke onderwerpen worden in de Kamer onterecht niet (voldoende) belicht? Verzoek om deze onderwerpen aub voorzien van korte onderbouwing uiterlijk zondag 10 juni al per mail door te sturen: secretaris@ezi.vvd.nl

Deelname aan deze expertsessie staat je vrij, maar is niet vrijblijvend. We verwachten dat je aantoonbare expertise op het gebied van Cybersecurity o.a. d.m.v. je schriftelijke input op vraag 3; je verder gedegen op het onderwerp hebt voorbereid en actief bijdraagt aan deze expertsessie.
Je hoeft geen lid van VVD te zijn om deel te nemen aan deze discussie. Mocht je geen lid zijn of anderen kennen die geen lid zijn, maar wel hun ervaring willen delen met ons mbt Cybersecurity: van harte welkom!

Mocht je zelf nog documenten hebben die je van belang acht in te brengen, mail ze ons door. Dan kunnen we ze mogelijk op deze pagina opnemen.

NB. Vanuit de kant van EZ & Innovatie benadrukken we graag de kant van ondernemers, het Nederlands vestigingsklimaat.

Documenten ter voorbereiding vind je op deze pagina. Houd deze site in de gaten voor de laatste updates, zowel mbt de inhoud van het programma als aanvullende documenten - zie onder aan dit bericht.

We zien je heel graag op woensdag 13 juni!

Let op! Je dient je vooraf aan te melden voor deelname aan deze expertsessie, door middel van inschrijving op mijnvvdDeze link werkt ook voor niet-VVD-leden; mocht je dus geen VVD lid zijn, of een expert kennen die geen VVD lid is: van harte welkom. Je kunt hier een account aanmaken - je wordt hiermee géén lid van de VVD.
Ivm het doorgeven van je gegevens aan de beveiliging sluit de inschrijving op: maandag 11 juni óf eerder - wanneer de zaal eerder vol is. Meld je dus tijdig aan om zeker van een plaats te zijn.

NEEM NAAR DE TWEEDE KAMER ALTIJD JE LEGITIMATIEBEWIJS MEE!

Mocht je Cybersecurity ontzettend interessant vinden, maar je geen expert zijn, verzoeken we je vriendelijk om deze sessie over te slaan. Ook na de zomer staan er bijeenkomsten over Cybersecurity op de agenda, bij EZ & Innovatie of J&V, niet allemaal op senior level.
We zien je dan heel graag daar en mogelijk dat onze sessies en bijgeleverde documentatie ervoor zorgen dat je je in de nabije toekomst wel ontwikkelt tot een expert. Bedankt voor je begrip.

Voor te bereiden documenten:

De Cybersecurityagenda, 2 urls + 1 pdf:

Cybersecuritybeeld Nederland 2017:

pdf Integrale aanpak cybercrime