Expertsessie Energietransitie: van subsidie- naar marktgedreven

De energietransitie is in volle gang. We zien dat Nederland na jaren van achterstand aan een indrukwekkende inhaalrace is begonnen. Een inhaalrace waarin nu veel subsidiegeld zit; hoe kan dit anders? Graag gaan we in gesprek met experts om aan het eind van de avond inzicht te hebben in concrete marktgedreven alternatieven. Indien je jezelf herkent in het profiel van iemand die expert is op het gebied van: energie, business modellen en transities, behavioural economics/ behavioural finance, dan hopen we dat je je aanmeldt.

In de vooraankondiging van was deze expertsessie gepland op 20 juni met Dilan Yesilgöz. Vanwege wijzigingen in de agenda, zou input op 20 juni niet meer relevant zijn en dus is de datum naar 5 juni verplaatst. Helaas is het ondanks deze wijzigingen last minute toch niet mogelijk gebleken dat energiewoordvoerder Dilan Yesilgöz aanwezig is. Het onderwerp is echter voor de Kamer zodanig belangrijk en urgent dat we verzocht zijn de bijeenkomst door te laten gaan. Sorry voor de eventuele verwarring. Echter, we vinden het prettig dat zowel de noodzaak van het aan de orde stellen van dit onderwerp alsmede de waardering voor de input vanuit het netwerk, zo duidelijk blijkt.

In rap tempo worden (offshore)windparken gebouwd, zien we PV-weides langs de snelwegen verrijzen, wordt de gasproductie in Groningen afgebouwd, worden batterijen concurrerend, etc. Kortom: de energietransitie is in volle gang; een indrukwekkende inhaalrace is begonnen.

Tot op heden is de energietransitie sterk gestimuleerd door de overheid. Hoe komen we nu van een overheid-/ subsidiegedreven naar een meer marktgedreven energietransitie?

De Thematische Netwerken Economische Zaken & Innovatie en Financiën organiseren daarom samen een expertsessie:

Hoe zorgen voor de omslag van een subsidiegedreven naar een marktgedreven energietransitie?

Deze vraag willen wij aan het eind van de avond zo concreet mogelijk beantwoord hebben. Waarbij het ons hoofdzakelijk gaat om de mechanismen, niet zozeer om bedragen en concrete maatregelen.

Je dient bekend te zijn met onderwerpen als uitfaseren SDE+, salderingsregeling, Energiebelasting/ODE, koppeling OZB aan energielabel, wat wordt de rol van het EU ETS?, om aan de discussie deel te kunnen nemen.

Tweede Kamerlid Wybren van Haga zal aanwezig zijn bij deze expertsessie om gedachten en ideeën op te doen en eventueel te challengen.

Van de aanwezigen verachten wij een actieve houding, met goed doordachte en onderbouwde visies en ideeën. Tevens vragen wij je gedegen voor te bereiden; documenten komen op deze site te staan. Deze worden verondersteld doorgenomen te zijn bij aanvang van de sessie.

Indien mogelijk, heeft het de voorkeur dat je vooraf al een visie of idee met ons deelt via mail: secretaris
Mocht je documenten hebben die ter input kunnen dienen, dan ontvangen wij die ook graag per mail; dan plaatsen wij dat op deze pagina (let op: dit is een openbaar toegankelijke pagina).

We hebben er veel zin in! En hopen je op dinsdagavond 5 juni te zien!

Praktisch:

Di. avond 5 juni om 19:00 u: met legitimatie aanmelden bij de beveiliging Tweede Kamer, ingang Lange Poten

Om 19:30 u aanvang bijeenkomst ; verwacht einde: 21:30 u

Let op! Je dient je vooraf aan te melden voor deelname aan deze expertsessie, door middel van inschrijving op mijnvvdNB. Deze link werkt ook voor niet-VVD-leden; mocht je dus geen VVD lid zijn, of een expert kennen die geen VVD lid is: van harte welkom. Je kunt hier een account aanmaken - je wordt hiermee géén lid van de VVD.
Ivm het doorgeven van je gegevens aan de beveiliging sluit de inschrijving op: maandag 4 juni óf eerder - wanneer de zaal eerder vol is. Meld je dus tijdig aan om zeker van een plaats te zijn.

NEEM NAAR DE TWEEDE KAMER ALTIJD JE LEGITIMATIEBEWIJS MEE!

Documenten waarvan verwacht wordt dat de inhoud bekend is, omdat hier in de sessie verder op ingegaan wordt, zonder (uitgebreide) introductie:

• Lex Backer, Een realistische energietransitie met fiscale paragraaf, november 2015
  • Matthijs Bouman, FD, Tinbergen en de Klimaattafels
  • CE Delft, Indicatoren voor een rechtvaardig klimaatbeleid, 24 januari 2018
  • PBL, Nationale kosten energietransitie 2030, 3 april 2017
  • CBS, Monitor Brede Welvaart, mei 2018
  • Jos Cozijnsen zal ingaan op EU ETS en beprijzing, hij heeft hiervoor de volgende achtergrond info aangeleverd: https://www.carbontracker.org/reports/carbon-clampdown/
    Hoe willen we Parijs halen? Alleen met interne reducties en ETS? Dan dient er volgens het rapport 1.6Gt extra rechten van 2021-30 uit het systeem gehaald te worden. OF gaan we Parijs gedeeltelijk, zeg voor 5% van de 55% buiten de EU behalen, volgens de Wereldbank/Ecofys  zijn de kosten daarvoor in 2030 meer dan 30% en in 2050 meer dan 50% lager.
    (Meer info over specifiek dit onderwerp ook te vinden op: emissierechten.nl)

Ter info:

Op 28 juni is er een AO Energie & Klimaat. De volgende link laat de onderwerpen en documenten zien. Mocht je een laatste stand van zaken willen weten per onderwerp, kan je het document zelf downloaden. We zullen in de expertmeeting echter niet het AO voorbereiden, dus deze documenten zullen inhoudelijk niet heel strikt aan de orde komen: www.parlementairemonitor.nl/ Agenda & Documenten AO Energie & Klimaat 28 juni