Financiën ontmoet EZ - Gaat InvestNL ondernemers verder helpen?

Hoe kan de financiële sector de economie nog beter van dienst zijn? En wat is de rol van de overheid hierin? Neem samen met oa. ondernemers, bankiers en politici deel aan de discussie, ingeleid door drie topsprekers: Pim van Ballekom, Vice-President van de Europese Investeringsbank (EIB); Wilfred Nagel, voormalig Chief Risk Officer van ING, en; Hans Biesheuvel, ondernemer, investeerder, commissaris NPEX, en oprichter ONL voor ondernemers

Een wereld zonder financiële sector is bijna niet meer voor te stellen. Of het nu gaat om betaaldiensten, kredietverlening, hypotheken, verzekeringen of kapitaalmarkten; de financiële sector is de smeerolie van de economie.

De afgelopen jaren was er veel innovatie in de financiële sector, al dan niet onder de noemer Fintech. Merken ondernemers daar voldoende van? Of zit regelgeving nieuwe businessmodellen in de weg? Ondernemers die geen lening kunnen krijgen zijn soms van mening dat de markt voor kredietverstrekking niet goed werkt, maar is dat wel zo? De overheid wil via Invest-NL EUR 2,5 mrd ter beschikking stellen voor startups, scale-ups, export en innovatieve projecten. Dat terwijl in de financiële sector al tijden gezegd wordt dat het probleem niet een tekort aan geld, maar aan goede ideeën is. Welk probleem lost Invest-NL dus op en is dit geen overheidsconcurrentie?

Het Thematisch Netwerk Financiën en het Thematisch Netwerk Economische Zaken & Innovatie van de VVD organiseren samen een discussieavond met ondernemers, bankiers, politici en geïnteresseerden over al deze onderwerpen. Meld je aan voor deze bijeenkomst en kom donderdag 16 november hierover met ons meepraten!

Om zo veel mogelijk tijd beschikbaar te hebben voor discussie, vragen wij alle aanwezigen zich van tevoren in te lezen over de onderwerpen; u vindt de documenten (en meer info over het programma) via deze link: ezi.vvd.nl/activiteiten/ financien-meets-economische-zaken

Tijdens de bijeenkomst werd tevens verwezen naar het WB Report "Doing Business", waar Nederland gerankt wordt op plaats 32 (zie p. 4) en vervolgens in het landenoverzicht (p. 182) te zien is dat we op nr 105 staan als het aankomt op Getting Credit.
We werken nog aan een verslag van de bijeenkomst.