Ondernemers Event: Het belang van innovatie, ondernemerschap en een leven lang leren

Het Thematisch Netwerk Economische Zaken en Innovatie (EZI) organiseert samen met Thematisch Netwerk Onderwijs en Thematisch Netwerk Werk & Inkomen één van de plenaire sessies, waarbij onder meer Minister Henk Kamp en Daniel van der Ree zullen spreken over de rol van werkgever versus werknemer; flexwerk versus vaste banen, opleiding en inspelen op nieuwe technieken, en welke rol de overheid hierin kan nemen. Kortom: het belang van innovatie, ondernemerschap en een leven lang leren in het verdienvermogen van Nederland.

Cora van Nieuwenhuizen en Aukje de Vries trappen af: FinTech, crowdfunding, kredietunies en bitcoins. Dit zijn slechts een paar termen van de vele innovaties op het gebied van financieren en betalen. Gaat straks alles digitaal? Heb ik de bank nog nodig voor mijn bedrijfsfinanciering, en wat zijn de alternatieven? Als ondernemer heeft u er ongetwijfeld mee te maken! Bijvoorbeeld bij het aantrekken van financiering, het regelen van uw zakelijk betalingsverkeer en het verkopen van uw producten en diensten.

De financiële sector heeft sinds 2008 meer regelgeving over zich heen gekregen dan alle andere sectoren. Veel daarvan was hard nodig. Daaraan voldoen kostte echter veel tijd en geld, en stond innovatieve nieuwe toetreders in de weg. Aan de ene kant zijn banken terughoudender geworden met het verstrekken van bedrijfsfinanciering en rekenen ze hoge tarieven voor o.a. zakelijk betalingsverkeer. Aan de andere kant klagen betaaldienstverleners en andere financiële start-ups steen en been over de hoge toetredingsdrempels om succesvol de concurrentie met de banken aan te kunnen gaan. De nieuwe regels zijn gemaakt door de politiek om een herhaling van 2008 te voorkomen en een financiële sector over te houden die dienstbaar is aan de samenleving en de BV Nederland. Niet om kredietverstrekking duurder te maken en FinTech dwars te zitten.

Hoe zorgt de politiek ervoor dat de juiste balans gevonden wordt en de regelgeving niet continu achter de feiten aanloopt? Wat is er al geregeld en wat mogen we nog verwachten uit Den Haag en Brussel? Hoe staat de ondernemer daar op de kaart? Deze ochtend gaan wij twee vooraanstaande VVD politici stevig aan de tand voelen. Hebben zij de kredietverlening en betalingsdienstverlening aan ondernemingen makkelijker of moeilijker gemaakt? Is het nu wel of niet eenvoudiger voor financiële start-ups om de financiële sector te betreden en zo de concurrentie te vergroten en de kosten te verlagen? Welke knelpunten zijn er opgelost en welke juist gecreëerd?

Daarna blikt Minister van Economische Zaken Henk Kamp blikt terug op de afgelopen jaren en gaat met de zaal in gesprek over het verdienmodel van Nederland. Door ondernemen, hard werken, én de noodzakelijke maatregelen te nemen, is Nederland sterker uit de crisis gekomen. Om die positieve trend door te zetten moeten we slim inspelen op de snel veranderende wereld om ons heen. Daarbij zijn ontwikkelingen als automatisering, robotisering en “smart industry” geen bedreigingen maar kansen.

Daniel van der Ree, woordvoerder onderwijs in de Tweede Kamer, gaat met aanwezigen in gesprek over leven lang leren en een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt.

Een snel veranderende wereld heeft ook gevolgen voor de arbeidsmarkt. De beroepsbevolking krimp, mensen blijven gemiddeld minder lang bij één werkgever en meer mensen gaan als ZZP-er aan de slag. Om onze welvaart te behouden moeten we maximaal gebruik maken van al het talent en de vaardigheden van ons allemaal. Blijvend leren is daarom steeds belangrijker. Een investering in je persoonlijke ontwikkeling is tegelijk een investering in je loopbaan.

Zorg dat u erbij bent en meld u aan via:

Gratis entree: Ondernemersevent "Het belang van innovatie ondernemerschap en leven lang leren"

Programma (Plenaire zaal - openbaar):

09:30-10:30
Cora van Nieuwenhuizen en Aukje de Vries - Alternatieve financieringsvormen en MKB kredietverstrekking

10:45- 11:30
Henk Kamp en Daniel van der Ree - Werkgever versus werknemer/ flexwerk versus vaste banen/ wat kan de overheid doen/ opleiding en inspelen op nieuwe technieken.

11:45- 12:30
Kandidaat Noord-Hollandse VVD Tweede Kamerleden - Durf te vragen (publiek stelt vragen aan kandidaat Kamerleden)

Gevolgd door lunch en netwerken

NB. Toegang en parkeren zijn gratis; consumpties komen voor eigen rekening

Welke policiti kunt u tegenkomen op 11 februari? Hierbij de line-up:

Minister Henk Kamp, Europarlementariër Cora van Nieuwenhuizen,

Tweede Kamerleden: Tamara van Ark, Aukje de Vries, Barbara Visser, Rudmer Heerema, Jeroen van Wijngaarden, Daniël van der Ree,

en de kandidaat Tweede Kamerleden uit Noord-Holland: Sophie Hermans, Dilan Yesilgöz- Zegerius, Sven Koopmans, Jan Middendorp, Wybren van Haga, Martijn Bolkestein, Jacco Heemskerk, Robert van Rijn, Rosemarijn Dral, Falco Hoekstra, Erik Struijlaart, Crys Larson.

Landelijk secretaris: Stephanie ter borg. Maatschappelijk Middenveld: Jos Boontjes.