Hoe worden innovatieve NL bedrijven betrokken bij verhoogde defensie uitgaven?

Op maandag 16 maart om 16.00 uur (inloop: 15.30) zijn we te gast bij het jonge defensiebedrijf Defenture in Tiel, dat dynamische terreinvoertuigen maakt met unieke rijeigenschappen. Het bedrijf werd bekend met het voertuig Groundforce 5.12, bekend als de Vector, dat o.a. in gebruik is bij de Nederlandse commando’s.

Het besef groeit dat een solide defensie en een bijbehorende industrie essentieel is om nieuwe dreigingen aan te kunnen, nu de Amerikaanse paraplu niet langer vanzelfsprekend is. Voor zover dat besef ontbreekt, herinnert de Amerikaanse president de NAVO partners wel aan de 2%-norm. Nederland heeft daarvoor een groeipad bepaald en gaat de investeringen ophogen. Dat is een goed moment om het beleid mbt defensie-investeringen ook vanuit economisch perspectief te bekijken. 

  • Zien wij bijvoorbeeld in voldoende mate het onderscheid tussen zelfscheppende bedrijven met unieke kennis en innovatie, en toeleveranciers van confectie-componenten?  
  • Benut Nederland haar positie als launching customer
  • Wat moet de Nederlandse overheid doen (of laten) om het economisch potentieel van defensie-investeringen beter te benutten?

Eind 2018 kwam een geactualiseerde Defensie Industrie Strategie (DIS) uit waarin specifieke onderwerpen worden benoemd in de categorieën kennis, technologie en capaciteiten. Materiële gereedheid en logistieke ondersteuning wordt daarin een nationale verantwoordelijkheid genoemd. Het is de hoek waarin het bedrijf Defenture opereert als producent van terreinvoertuigen voor Defensie, veiligheidshandhavers en rampoperaties.

Aanmelden verplicht
, vóór 12 maart. Meer info: op onze website met Activiteiten