Jouw achtertuin vol zonnepanelen en windmolens?

De energietransitie is in volle gang en gaat een grote impact hebben op onze leefomgeving. De verschillende verkiezingspartijen hebben verschillende ideeën over de uitvoering van deze transitie. Zo heeft de VVD kernenergie opgenomen in haar verkiezingsprogramma, om natuurgebieden te kunnen behouden en omdat de zorg bestaat dat met zonnepanelen (mede vanwege wolken of bedekt door sneeuw) en windmolens geen consistente, en niet voldoende, aanvoer van energie gegarandeerd wordt. En dat in een maatschappij die meer en meer afhankelijk is van energie. Welke invloed heeft een stem op 17 maart op het gebied van de energietransitie en die windmolen in jouw achtertuin?

© Peter Hall on Unsplash

Vanzelfsprekend gaan we de doelen uit het Klimaatakkoord halen. Nederland heeft voldoende ondernemerschap en innovatiekracht om hier volop op in te kunnen zetten en de kansen te kunnen benutten.

Het Nederlandse landschap zal de komende jaren echter veranderen om de doelen uit het Klimaatakkoord met meer wind- en zonne-energie te realiseren.

Hoe zorgen we voor een goede balans tussen klimaatdoelen en leefomgeving? Deze vraag levert steeds meer spanning op.

Een recent bericht over de komst van Windmolens in IJburg benadrukt dit:

Ze-zijn-voorstanders-van-windmolens-maar-toch-niet-zo-dicht-bij-hun-amsterdamse-woonwijk-ijburg

Zijn windmolens enkel een goed idee, als ze niet bij mijn huis komen te staan?! Maar in onze mooie natuurgebieden willen we ze ook niet..

Hoe staat de VVD hierin; welke keuzes zijn gemaakt in het verkiezingsprogramma?

We gaan, mede aan de hand van stellingen, in gesprek met kandidaat Kamerlid Marinus Tabak #41 en wethouder Jurgen Nobel.

Marinus Tabak #41 staat voor de VVD op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer en is plantmanager voor een grote elektriciteitscentrale. Hij deelt met ons mogelijkheden die hij ziet om met "centrale oplossingen" aan de klimaatdoelstellingen bij te dragen. Hebben deze oplossingen tot gevolg dat we minder windmolens of zonnepanelen nodig hebben in onze gemeenten?

Jurgen Nobel is wethouder voor Haarlemmermeer. Als lid van de stuurgroep van energieregio Noord-Holland-zuid nauw betrokken bij dit proces om steeds meer opwekking van duurzame energie decentraal in te passen. Jurgen neemt ons mee in wat voor kansen en risico’s hij als VVD-wethouder ziet. Wat is het draagvlak voor wind en zonne-energie in de gemeente?

Programma dinsdagavond 2 maart:

19:45u: Digitale inloop

20:00u: Start programma: Welkom door EZI

20:05u: Inleidingen verzorgd door Marinus Tabak #41 en Jurgen Nobel, ruimte voor stellingen & discussie!

21:00u: Einde

Aanmelden is nodig om de zoom-link te ontvangen en kan hier:

Zoom registratie EZI Energietransitie event

Bewaar de mail die je ontvangt goed; deze bevat je link die je nodig hebt om deel te nemen aan de interactieve zoom-sessie.

KEN JE ANDEREN VOOR WIE DEZE DISCUSSIE INTERESSANT IS? OOK ZIJ ZIJN VAN HARTE WELKOM, STUUR DIT BERICHT DUS DOOR AAN ANDEREN!

Bedankt en tot dinsdag 2 maart!