De impact van de energietransitie & Omgevingswet op het landelijk gebied

Dé gamechangers die zich steeds prominenter in de ontwikkelprocessen in het landelijk gebied manifesteren: energietransitie en (invulling ervan via) de omgevingswet. Discussieer mee en om gevoel te krijgen bij de ontwikkelingen brengen we ook een bezoek aan het in aanbouw zijnde Zonnepark. Het echte veldwerk, dus neem laarzen mee!

Het landelijk gebied is continu in ontwikkeling. Bekende thema’s als cultureel erfgoed, landbouw, natuur, milieu, veeteelt, economie, toerisme, leefbare kernen, water en klimaat treffen elkaar steeds vaker. Denk aan discussies over het  toerisme midden in de natuur, discussies over megastallen en de komst van de wolf.

Maar wij vragen ons hoe deze toekomst eruit ziet met 2 nieuwe gamechangers die zich steeds prominenter in de ontwikkelprocessen in het landelijk gebied manifesteren:

-               De Omgevingswet die ervoor moet zorgen dat de kwaliteit van een gebied en het definiëren ervan door de gebruikers weer centraal komt te staan en regels ten dienst hiervan staan.

-               De energietransitie die een enorme impact gaat hebben op onze manier van leven en de leefomgeving.

Hoe kunnen we die opgave aanpakken en gaat de Omgevingswet ons daarbij helpen? De thematische netwerken Mobiliteit & Leefomgeving, en EZ & Innovatie nodigen u uit voor een bijeenkomst over de impact van de energietransitie en de Omgevingswet voor het landelijk gebied.

En waar kan dit beter dan in het energie-moderne kantoor van de lokale Energiecoöperatie Apeldoorn: deA en dmv een echt veldbezoek aan het in aanbouw zijnde Zonnepark Apeldoorn: www.zonneparkinapeldoorn.nl . Dit zonnepark: 4,5 hectare, 11.000 panelen, levert vanaf april voor ongeveer 1.000 huishoudens groene energie. Het zonnepark is in aanbouw én het is regenseizoen dus we raden u aan: NEEM LAARZEN MEE.

Programma:

13:45u  Ontvangst en inloop met koffie bij Energiecoöperatie deA (Ecofactorij 18, Apeldoorn)

14:00u Opening door de Thematisch Netwerken:

Mobiliteit & Leefomgeving: voorzitter Willem Buunk en Erik Tissingh (lid kernteam)

Economische Zaken & Innovatie:  voorzitter Karin Thomas en Detlef Meijer (vice-voorzitter, inhoudelijk verantwoordelijk voor kernteam Energie)

14:15u Drie casussen:

• Impact: hoe groot is de duurzaamheidsopgave? Feiten en cijfers door Rob Geldhof van Over Morgen
  • Het landschap in beweging. Energie en Landschap, door Dirk Sijmons van H+N+S Architecten
  • Best Practices: hoe kan het gedachtegoed van de Omgevingswet hierin helpen? Door Carlos Huijser, projectleider team projecten gemeente Berkelland.

15:15u Interactieve discussie en reflectie met de aanwezigen en o.a. Tweede Kamerleden Antoinette Laan en Dilan Yeşilgöz en Statenlid Corrie-Christine van der Woude.

16:00u Bezoek aan Zonnepark Apeldoorn in aanbouw (met de auto - routebeschrijving wordt uitgedeeld)

17.00    Winter-borrel-in-het-veld en afsluiting

Praktische informatie en bereikbaarheid
Het adres van de Energiecoöperatie deA is Ecofactorij 18, 7325 Apeldoorn. Via de A1 is de Ecofactorij te bereiken via afslag 21 (Voorst Zutphen). DeA is per openbaar vervoer helaas niet handig bereikbaar. Vervoer van Ecofactorij naar het Zonnepark gaat eveneens per auto (routebeschrijving wordt uitgedeeld). Indien u graag aanwezig wilt zijn maar niet in de gelegenheid bent om met de auto te komen, dan kunt u dit vermelden door een mail te sturen naar: secretaris@mobiliteitenleefomgeving.vvd.nl.

De bijeenkomst is gratis en zowel voor VVD als niet-VVD leden, dus breng vooral anderen ook op de hoogte van dit bezoek!

Aanmelden is wel nodig en kan via: mijnvvd

Ook niet-leden kunnen op mijnvvd een account aanmaken, waarmee zij geen VVD-lid worden, maar zich wel kunnen registreren voor deze bijeenkomst. Tot snel!